Drop den dårlige samvittighed og fokuser på nuet.

dot
 

Tankens kraft...
Det kan godt være at man fokuserer på chokolade, sodavand eller is hele tiden når man ikke kan tillade
sig at spise store mængder af det som man plejer.

Det er vigtigt at du erkender dine dårlige vaner og gør noget ved det. Du kan ikke ændre på fortiden så glem din dårlige samvittighed og kom videre.

Langt størstedelen af hvad vi foretager os er en vaner og det er i mange tilfælde praktiske at have. Det gør at vi ikke behøver at tænke så meget over hvad vi gør når vi børster tænder, går i bad, læser avis o.s.v.

Problemet er når folk spørger hvorfor du gør noget og dit svar er: Det har vi altid gjort her i familien. Måske skærer du noget over før du pakker det i en Tupperware box og når du bliver spurgt om hvorfor du ikke finder en større boks, svarer du: Jeg plejer at bruge boxen til alt og hvis jeg ikke skærer den over er der ikke plads.

Nogen gange kan det bare være hensigtsmæssigt at lave sine vaner om. Så undgår man de vaner som er dårlige. Men det kræver at man er bevist om det der er dårlige vaner.

Prøv at finde de gode sider ved din dårlige vane og bagefter hvilke konsekvenser det vil have for dig at ændre til en sundere vane.

Det kunne f.eks være en sodavand.
Påstand: Sodavand giver energi.
Fakta: Den giver energi, men et par minutter efter er man flad igen.

Påstand: Sodavand hygger med kollegaerne
Fakta: Sodavand hygger men det gør danskvand også.

Påstand: Sodavand smager dejligt
Fakta: Det søde giver dig lyst til at få mere sødt. Så drop det og find et sundere alternativ. Vand med citron eller andre smagsgivere smager fint.

Du kan prøve nogle af dine andre dårlige vaner af selv...

Få en god samvittighed og ryd op i dine uvaner.