Nyt fra videnskaben














sortbund

 

 
Spis frugt og flere grøntsager
 
 

Vi kan med fordel spise endnu flere grønsager.

 
 

 
  Grønsager og frugt indeholder mange af de mineraler og vitaminer, du skal bruge for at holde kroppen sund og rask.

Grønsager og frugt indeholder desuden relativt få kalorier, og særligt de grove grønsager indeholder mange kostfibre. Når du spiser frugt og mange grønsager, bliver det derfor nemmere at holde eller opnå en sund vægt. Desuden er det med til at forebygge hjerte-kar-sygdomme, type 2-diabetes
og visse former for kræft.
 
     
  Sådan gør du
Spis 6 om dagen – det svarer til ca. 600 g grønsager og frugt. Mindst halvdelen skal være grønsager.

100 g grønsager eller frugt svarer til en stor gulerod eller et æble.

Vælg især de grove grønsager som fx løg, ærter, broccoli, blomkål, rodfrugter og bønner.

Spis grønsager til alle dine hovedmåltider, og spis frugt og grønsager som mellemmåltider. Så når du nemmest op på 600 g om dagen.

Grønt og frugt til børn
Børn fra 4-10 år bør spise 300-500 gram frugt og grønt afhængig af alderen.
 
     
     
     
 
Ovenstående information er venligst stillet til rådighed af Fødevarestyrelsen www.altomkost.dk