Lær at gå langt på 8 uger
Intervaltræning på kondicykeel
Powerwark
Borbye træningsskema
Muskler
Forbrændings tabel

 

 

 

 
Hvad sker der med musklerne når du træner ?
 
 

Grundlæggende har vi to forskellige typer af muskelfibre. Type 1 fibre – også kaldet langsomme muskelfibre – som er skabt til udholdenhed.
Type 2 fibre kaldes også hurtige muskelfibre. Det er dem der giver styrke og eksplosiv kraft.
Der findes flere typer Type 2 fibre.
De to typer fibre er normalt lige fordelt med et plus til den ene eller anden side.
Type 1 fibre bliver ikke væsentlig større men type 2 fibre er dem der vokser til store muskler.

 
     
  Man taler om endomorfe, ektomorfe og mesomorfe kropstyper.
Den ektomorfe kropstype er den høje og slanke type. Her er ofte en overvægt af langsomme Type 1 fibre.
Den endomorfe har derimod typisk balance mellem de forskellige muskelfibre, har jævnt fordelt fedtlag og ofte rundere former.
Den mesomorfe kroptype er den muskuløse type. Selv uden træning vil de have større muskler end flertallet, for de har overvægt af type 2 fibre. 
Det er generne der styrer muskelfibersammensætningen.
 
     
  I befolkningen som helhed er der flest endomorfe. De har tilbøjelighed til at tage på, men har gode muligheder både for at blive udholdende og stærke.
Dernæst følger gruppen af ektomorfe. De kan næsten gøre hvad som helst uden at tage på – og det gælder både fedt og muskler. De kan blive stærke, seje og udholdende, men karrieren som bodybuilder er det nok bedst at glemme.
Den lille gruppe af mesomorfe mennesker kan næsten gøre alt hvad de vil, når det gælder sport. Det er dem med store muskler og hang til store maver ved inaktivitet og for meget usundt.
blandt kvinder er der klart flest endomorfe og kun meget få mesomorfe. 
 
     
  Musklerne producerer flere forskellige hormoner, som man kalder myokiner (fordi de produceres i musklerne). Og de har en lang række positive effekter. De øger fx sukker- og fedtforbrændingen, styrker knoglerne og modvirker degenerationen af muskelcellerne.  
     
  Træningen styrker dine nervebaner. Efter lang tids gentagelse af de samme bevægelser, har nervesystemet tilpasset sig, så bevægelserne bliver automatiske, Det sker ved styrketræning og motion. Du bliver med tiden i stand til at aktivere flere muskelfibre på samme tid i én koordineret indsats, og resultatet er større styrke uden større muskler.