Slanke mennesker behøver ikke målebåndet.
Nogle gode råd til dig som gør din hverdag nemmere.

dot
 

Søvn
Man sover dårligt efter indtagelse af kaffe, the, chokolade og alkohol.
Mange overvægtige sover dårligt på grund af dårlig vejrtrækning og pauser i vejrtrækningen (søvnapnø).

Mærk efter hvor sulten du er
Er det bare en vane eller er du sulten. Mærk efter hvor sulten du i virkeligheden er før du spiser. Giv det et forsøg på en skala fra 1-10. Ved 10 er du meget sulten og på 1 er du helt mæt.

Morgenmad
Gir energi, får blodsukkeret op og giver en bedre forbrænding ssiges der.
Morgenmad er vigtig for mange og andre har ikke behov for morgenmad. Det vigtigste er nok det sociale ved at familien samles om morgenen og det virker positivt på dagens start.

Mellemmåltider
Spis et par mandler eller nødder hvis du bliver sulten.

Spis ikke fed natmad
Fede sager er ikke godt før sengetid da kroppen går ned i tempo når du sover.

Vand
Din krop skal have vand. Mindst 1,5 - 2 liter hver dag.

Fuldkorn
Fuldkorn holder dig mæt længere og rugbrød er det bedste til morgenmad.

Protein
Magert protein fra fisk, æg, magert kød og fedtfattige mejeriprodukter bør være en fast ingrediens ved ethvert måltid.

Sluk TV og radio samt mobilen

Det er nemt at overspise når man ikke koncentrerer sig om måltidet.

Krydret mad giver øget forbrænding
Krydret mad kan sætte din forbrænding en anelse i vejret

Vælg en lille tallerken
Maden synes af mere på en lille tallerken.

Tyk maden
grundigt
Du mærker først mæthed efter ca. 20 minutter

Stress gør det umuligt at tabe sig
Motion kan være med til at holde stress væk.

Parker bilen eller cyklen langt væk
Parker længst væk på parkeringspladsen når du handler.

Gå tur før maden
Gå før maden. Så er forbrændingen højere når du spiser.

Tag altid trapperne
Lidt motion hist og her sætter forbrændingen op.

Alkohol ødelægger din forbrænding
Du skal undlade store mængder alkohol når du vil tabe dig. Din krop prioriterer altid at fjerne alkoholen fra kroppen hurtigst muligt, og fedtforbrændingen bliver sat til side. Dette gør at du lagrer mere fedt på din krop, og at du tager på i vægt. Yderligere indeholder alkoholiske drikke masser af kulhydrater som f.eks. øl, hvilket også bidrager meget til kalorieregnskabet.

   
         
   
Pas på blodsukkeret. Forhøjet blodsukker kan medføre canser, demens og åreforkalkning. Det er derfor man skal være meget på vagt over for type 2 diabetes.